hits

mai 2015

Professorens komplette inkompetanse

Professor og samfunnsviter Anders Todal Jenssen hiver seg p debatten om Hadia Tajiks ekteskap med Stefan Heggelund. Dermed blotter Jenssen sin mangel p kunnskap om islam, mens Nettavisen p sin side kobler inn 22.juli. Hva skal man si?

Jeanette sitt pne brev til Hadia Tajik har utlst et voldsomt engasjement i sosiale medier. Brevet er n delt over 13 000 ganger til Facebook bare fra rights.no. Sakens kjerne er at Tajik har fremhevet koranen som en verdimessig god veiviser for ungdommen, samt at hun pent, og flere ganger, har sidestilt arrangert ekteskap og kjrlighetsekteskap. Selv har hun dog giftet seg av kjrlighet.

Enhver som har noe kunnskap om koranen/islam og tradisjonen arrangert ekteskap, ser at Tajiks standpunkt er kontroversielt og i strid med grunnverdier i Norge og Aps plattform. Derfor har dette offentlighetens interesse.

Nr islams lovskoler krystallklart forbyr muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslim, hvilket det er grunn til anta at Tajik har gjort, er det mer enn legitimt stille sprsml ved lederen av Stortingets justiskomits ekteskapsinngelse, slik Jeanette og jeg har gjort.

La meg understreke (igjen) flgende: Vi i HRS synes ekteskap p tvers av religion og nasjonal bakgrunn er udelt positivt. Slike ekteskap vitner om reell verdimessig assimilering. Tajiks gifterml med Heggelund er forbilledlig og betyr mye for mange unge i Norge som lever i familier og milj der de knapt kan vge drmme om f gifte seg av den fulle, frie viljen med egenvalgt partner. Dette alvoret har tydeligvis mange debattanter ikke tatt innover seg. Man forstr ikke islams makt i familier og milj i Norge.

La meg gi ett eksempel som viser hvordan islam dominerer enkeltpersoners liv. Mohammad Usman Rana forklarte Dagbladet i 2010at "alt han kjper av varer og tjenester m vre tillatt etter sharialovene. I motsetning til det som er forbudt, haram". Rana peker s p slipset sitt:

De fleste slips inneholder silke, som er forbudt for menn i islam. Profetens tradisjoner sier at silke er forbeholdt kvinner. Derfor m jeg lete etter slips av polyester eller lin. Nylig oppdaget jeg heldigvis en nettbutikk som selger halalslips, sier Rana.

Tror s professor Jenssen at slips er viktigere i islam enn ekteskapsinngelse?



Jenssen sier flgendeom at Jeanette og jeg har etterlyst en forklaring: Har Tajik forlatt islam, tolker hun islam p tvers av lovskolene, eller har Heggelund konvertert?

? Det er noen prinsipielle viktige sider knyttet til dette. Men da m jo de som forlanger et svar her mene at muslimsk lov str over norsk lov, og da fr de godtgjre det. Jeg synes ikke det er en rimelig tolkning av hva islam handler om, og snn sett mener jeg det er ganske meningslst ta perspektivet til de mest ytterliggende islamistene i en slik debatt, sier Todal Jenssen.

Rimelig tolkning av islam, Jenssen? Hvor har du din kompetanse fra? Jeg gjentar: Alle lovskolene forbyr muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslimer, og som Usman Rana forteller, gjr man alt man kannr man er en dedikert troende for ikke bryte sharialovene.

Sagt p en annen mte Jenssen: Vis oss den moskeen i Norge med vigselsrett som vil vie en muslimsk kvinne med en ikke-muslim.

Vi har ikke tatt "perspektivet til ytterliggende islamister". Reglene for ekteskapsinngelser er main stream islam. For gi et eksempel til: Da en muslimsk venninne av meg i sin tid giftet seg i en mosk i Norge med en ikke-muslimsk (norsk) mann, mtte han der og da konvertere til islam.

Jenssen fr lov til pst at vi som stiller sprsml ved en politisk maktpersons ekteskapsinngelse, koblet opp mot hennes tidligere utsagn om islam og arrangert ekteskap, insinuerer at Tajik har en skjult agenda:

De som mener at hun har en plikt til svare her, m pst at hun har en annen agenda, at hun prver styre Norge etter sharialover eller noe i den retning, og det er jo med skam og melde bare tull, sier han.

Ja, dette er melde tull, Jenssen. Jeg har flere ganger fremhevet Tajik positivt, og jeg har overhodet aldri tenkt tanken p at hun er noe annet enn lojal mot vre demokratiske prinsipp og verdslig lovgivning. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert over dette bunnivet professoren legger seg p.

Jenssen forholder seg ikke til bakteppet: Tajiks fremheving av arrangert ekteskap og islamske verdier. Da m strmenn plasseres ut p jordet. Det fr han hjelp til av Nettavisens journalist Jrgen Berge, som skriver:

Nettavisen vet at enkelte personer i Arbeiderpartiet mener dette nrmest er en kampanje fra Hege Storhaug og andre islamkritikere som blant annet str bak Twitter-profilene Fjordman og APs Bakside.

Takk for den, Berge. Vi vet hva Fjordman skal assosieres med nr mediene og samfunnsdebattanter drar frem denne profilen: Massakre av ikke minst ungdom p Utya. Er det mulig utvise mer nedrighet?

I HRS har vi i 15 r jobbet for at alle barn og unge i Norge skal vokse opp i trygg forvissing om at de verken utsttes, blir utsatt for forflgelse og eventuelt drap hvis de gjr det samme som Jrgen Berge: lever ut sine flelser og velger fritt hvem man vil dele intimsonen og livet med. bry seg om det enkelte individs menneskerettigheter i Norge, uavhengig av familiens opphav, skal alts kobles til ekstremisme.

Flgende skal ogs bemerkes, med en srlig adresse til Aps ledelse: Jeg var bortreist da Jeanettes brev til Tajik ble lagt ut p rights.no. Jeg fikk i etterkant vite at Jeanette hadde vrt i kontakt med kontoret over to dager, i fortvilelse over at Tajik ikke vil oppklare sine verdimessige standpunkt knyttet til ekteskapsinngelsen sin, som Jeanette mener er vesentlig for tusener av unge i dagens Norge. Jeg hadde alts ikke noen som helst "kampanje"-finger med i noe "spill". At redaktr Nina Hjerpset-stlie valgte publisere brevet Jeanette sendte, burde vre helt akseptabelt i et fritt demokrati med ytringsfrihet og samfunnskritikk i front.

Det skal ogs bemerkes at sttten til Jeanette og HRS i denne saken kommer fra hele den partipolitiske flyen i denne saken (Rdt til FrP). Det skulle da bare mangle.Fordi det handler om retten til frihet fra tvang og overgrep.

Journalister og redaktrers inkompetanse p islam er rett og slett et samfunnsproblem.

Forstr ikke Stavrum det blodige alvoret?

Se for deg at Knut Arild Hareide, som er en uttalt avholdsmann, stadig observeres nytende det ene vinglasset etter det andre p byen. Hadde mediene brydd seg? Ja, det hadde de. Men de samme mediene snur ryggen til med en gang det handler om "Det Nye Norge" - i kulturrelativismens navn. Derfor klarer heller ikke en av Norges mest selvstendig tenkende redaktrer, Gunnar Stavrum, ta ballen: Stavrumsvinger behageligbort frasprsmlet om den norskpakistanske"muslimen" Hadia Tajiks ekteskap med "den vantro" Stefan Heggelund.Det til tross for at slik ekteskapsinngelse harmedfrt drap i vr tid.

Jeg kjenner jeg er oppgitt og lei av at vi i Norge etter nover20 rs debatt om arrangert ekteskap, fremdelesikke klarer holde samtalen p et faktuelt grunnlag. Det er ingen full, fri vilje i denne tradisjonen, som ekteskapsinngelse skal vre i henhold til FNs menneskerettighetserklring av 1948. Har vi glemt for eksempelCamilla Collett (Amtmannens dtre) ogBjrnstjerne Bjrnsons (En glad gutt) opprr mot denne diskriminerende og kvinneundertrykkende tradisjonen? En tradisjon vi nordmenn kvittet oss med i lpet av forrige rhundre, men som kom inn bakdren igjen da ikke-vestlige innvandrer fra verdimessige ufrie landetablerte seg her.

Norskpakistanske Jeanette har utfordret Hadia Tajik i et pent brev. Jeanette vil vite om Tajik fremdeles er muslim. Hvis Tajik erdet, undrer Jeanette segvidere om Stefan Heggelund har konvertert til islam.Sprsmlene er ubehagelige, for de gr inn i den private sfren.

Her er jeg helt enig med Stavrum: Religion er en privatsak. Problemet er at for islam er ikke det tilfellet. Islam er en hard lovreligion som krever lydig underkastelse, og lovverket str parat "dgnet rundt" til straffe den ulydige.

Men det er Tajik selv som med hy sigarfring har lagt opp til ubehaget rundt sine valg og sin tro. Tajik er en politisk maktperson som leder av Stortingets justiskomite og Aps nestleder. Nr hun gr krystalklart ut og legitimerer arrangert ekteskapp linje med kjrlighetsekteskap, har det hy relevans for det offentlige Norge.

Ap har likestilling mellom kjnnene som grunnpilar i sitt verdisyn. Arrangert ekteskap er i full kollisjon med likestilling.

Nr Tajik i tillegg fremhever koranen som en verdimessig god veiviser for ungdom, aktualiserer hun ytterligere sitt eget personlige valg: gifte seg av kjrlighet p tvers av religis bakgrunn, hvis Tajik er muslim, hvilket hun tidligere har presistert at hun er.

Du finner ikke en eneste toneangivende islamsk lrd i dagens verden som har et annet syn enn at Tajiks ekteskapsinngelse er brudd med islamsk lov. Som muslim skal hun gifte segmed en muslimsk mann. Bryter hun denne loven, anses hun som frafallen. Islam og frafall erbokstavelig talt en ddssynd.

Derfor er det betimelig sprre: Er Tajik fremdeles muslim? Hvis ja, hvordan tolker hun islam?Kan hunfortelle de tusener av unge muslimske jenter og kvinner i Norgeat det er fritt frem flgei hennes fotspor, og at Heggelund ikke mtte konvertere til islam?

Kan mediene sprreislamsk lrde i Norge om det henhold til islamsk lov er grei skuring at muslimskekvinner ekter ikke-muslimer?



Jeanette, n 36 r.

Jeg har mtt noen hundre unge muslimske kvinner i Norge gjennom siste over 20 rene. Ingen s modige og moralsk renhrige som Jeanette. Det var Jeanette som i 1999vget st frem og fortelle om hvordan hun ble tvangsgiftet 16 r gammel: "Foreldrene mine arrangerte ikke ekteskapet mitt. De arrangerte voldtekten min."Det var Jeanette som fortalte om hvordan foreldreneformet henne som barntilikke protestere p en slik ekteskapsingelse: "Hvis du ikke gjr som vi sier, kutter vi deg i biter og putter deg i fryseren. Ingen vil finne deg."

Svenskkurdiske Fadime Sahindal ble drept i 2002 fordi hun brt med de to samme pbudene betydelige milj i Norge flger: Hun giftet seg mot foreldrenes vilje og avviste arrangert ekteskap. Dertil giftet hun seg med ikke-muslimen Patrick.

Jeg har til gode mte en eneste norskpakistaner som tror at eksempelvisRahila Iqbal dde i en ulykke i Pakistan.Sunnimuslimen Rahila giftet seg mot familiens vilje og av kjrlighet, dertilmed en mann som i sunniislam anses som ikke-muslim (ahmadiyya). Som en ung norskpakistansk kvinne sa til meg den gang: "Foreldrene vre bruker dettedrapet mot oss. De sier: Der ser du hvordan det gr hvis du ikke adlyder oss."

Forstr fremdeles verken Stavrum eller andre redaktrer hvilket blodig alvor vi snakker om? Kan dette p noen mter parallelfres til dagens jdedom eller katolisismens regler?

Titusener av barn og unge skal i rene som kommer gjennom denne arrangerte ekteskapskverna.Skal verken mediene eller Tajik og Heggelund gi dem noen som helst drahjelp inn pkjrlighetsstien?

Et siste spark p leggen til deg, Stavrum: Du sier at det er like problematisk hente en postordrebrud som en ukjent (arrangert) slektning fra utlandet, og du peker p at folk (nordmenn, antar jeg) gifter seg ogs ut frakonomiske motiv. Bde postordrebruder og konomi er personlige valg, uansett hvor forkvaklet man mtte mene det er. Slekta p Smla og de utvandrede tilAmerika i sin tid,har ingen fingre med i spillet.

Kulturrelativismen er vr tids verste rasisme. Grunnet nettopp den har Norge ofret tusener av barn og unge p det relativisernde verdilateret.

pent brev til Hadia Tajik

En norskfdt pakistansk kvinne p samme alder som Hadia Tajik, utfordrer Aps nestleder i en personlig henvendelse. Hun som ble landskjent i 1999 som "Jeanette" var den frste som pent stod frem og fortalte om hvordan hun brutalt ble giftet bort bare 16 r gammel. Jeanette vil ha svar fra Tadjik: Har Tajik forlatt islam eller har ektemannen konvertert til islam? Eller mener Tajik at islam tillater at muslimske jenter og kvinner gifter seg ut av islam?




"Jeg, en kvinne med opprinnelse fra Pakistan, som deg Hadia Tajik, som har vrt tvangsgiftet, ikke som deg Hadia Tajik, lurer fremdeles p om du er blitt vantro. For i islam er det slik at nr en muslimsk jente er giftmed en vantro, s er hun selv vantro. Eller har ektemannen din konvertert til islam? Ditt svar er viktig og vilha betydning for tusenvis av andre i Norge." Slik pner Jeanette artikkelen hos Human Rights Service, der hun periodevis har vrt aktiv siste 15 rene.

Jeanette ble landskjent i 1999, da tvangsekteskap ble satt p dagsordenen i Norge gjennom en serie i TV2. Som den eneste den gang, vget hun st frem pent og fortelle om slike overgrep. Etter dette tok hun p seg skjult lydopptak og oppskte pakistanske imamer og avslrte blant annet deres negative holdninger til Norge og ikke-muslimer, skalte vantro.

Jeanette fortsetter slik: "Jeg skal innrmme med en gang at jeg er sint. Men jeg hper alle, ogs du Hadia Tajik, tilgir den sinte tonen i dette pne brevet. Jeg har ogs merket med at du Tajik sjelden eller aldri blir kritisert for noe i offentligheten, du er den"veldig flinke, pene og fremadstormende unge damen med innvandrerbakgrunn". Og ja, du er bde flink, pen og dyktig! Men du er ogs en rollemodell, en viktig rollemodell, derfor er ditt svar av strste betydning.

Mitt sprsml er sre enkelt: Kan muslimske jenter n ekte ikke-muslimer eller er det bare narrespill? Er det sre regler for kun deg som fr sin kjrlighet, kjrlighet som er strengt forbudt for alle andre muslimske jenter?

Det srer meg dypt at du ikke forteller om ditt valg, du vet det har betydning for mange, mange andre i Norge.

Ditt ekteskap til en vantro har ikke tatt fra deg troen? Men nr du dytter Koranen p alle muslimer og ikke-muslimer og forsvarer arrangert ekteskap (som du vet er roten til alt vondt), men velger selv hva du mtte behage, er du ikke troverdig."

Videre spr Jeanette: "Har du ikke lest Koranen eller bare funnet ut at reglene ikke gjelder deg?"

Jeanette peker p ektemannen til Tajik, Stefan Heggelund, og spr henne: "Er du fremdeles muslim iflge islamsk lov eller er du en vantro? Har mannen din konvertert? Kan vi da kalle det snikislamisering av Norge? Eller er slik 'tvungen' konvertering bare noe vi i Norge m akseptere? Eller kan de slrkledde hive av seg slret og finne verdige vestlige partnere ekte uten bli stemplet vantro? (...) Hva gir deg rett som muslimsk kvinne f din kjrlighet nr den blir nektet andre muslimske kvinner? Du dolker alle i ryggen ved late som du har rett til privatliv i en handling knyttet til enorme globale holdninger og konflikter, demokrati og frihet.

Jeg hper p et svar. Om ikke annet for finne roen i min sjel."

Flest "flyktninger" fra turistlandet Gambia

Hvorfor forteller ikke norske medier oss den fulle sannheten om hva som skjer i og rundt Middelhavet? De fleste er unge menn som kommer btveien til Italiafra ferieparadiset Gambia.

Inntrykket norske medier gir oss er at de overfylte btene i Middelhavet bestr av mennesker, mange kvinner og barn,p flukt fra krig og forflgelse. Statistikk fra International Organization for Migration (IOM) forteller dog en helt annen historie. Det minste landet i Afrika, Gambia med under to millioner innbyggere, produserer flest "flyktninger" til Italia, skrev Human Rights Service i gr. Av de registrertegambierne som kom til Italia de tre frste mnedene i r, var det tte kvinner og 1 270 menn.

Bilder p nettet bekrefter IOMs tall. Dette er ikke arabere, men afrikanere fra vest i Afrika.




Neste gruppe p listen, er menn fra et annet fredelig land, Senegal: 1 143 menn, og kun en kvinne.

Tredjeplassen inntar Somalia, et land der norske somaliere ferierer, sender barna sine p skole,og selvbygger eiendommer.

Frst p fjerdeplass kommersyrere. Bare 10 prosent av dem som kom btveien til Italia i frste kvartal var dermed syrere.

"Noen" burde kanskje innse at mange av trafikantene over Middelhavet erbtmigranter?

Til helgen har KrF landsmte, ogpopulistene i ungdomsorganisasjonenvil presse gjennom at Norge skal ta imot 10 000 ekstra flyktninger fra Syria. KrFUs leder, Emil Andre Erstad begrunner dette slik:

- Dagens flyktningestrm er hinsides alt vi har sett p 70 r. Det er viktigere at Norge stiller opp i den strste katastrofen siden andre verdenskrig enn at Frp fr sitte i regjering, sier Erstad.

Kanskje journalister skullesprreErstad om han kjenner til hvem som dominerer flyktningstrmmen? Erstad br ogs svare p om han mener det er humant at trafikken over Middelhavet, styrt av kyniske menneskesmuglere uten respekt for menneskelivet, bare skal f fortsette, eller om Europa skal gjre som Australia og stoppe migrasjonsstrmmen. Hvor er smerteterskelen for Norge ogEuropa?

Erstad er en ung mann med forhpentligvis et langt liv foran seg. Prognoser viser at Afrikas befolkning kommer til doble seg innen 2050. Dette betyr at to milliarder afrikanske barn ser dagens lys neste 35 r. Kan ikke Erstad, Venstre, Ap, SV og de andre som sttter10 000-kravet,fortelle oss hvor mange migranterNorge br ta imot i et fremtidsperspektiv? Likeledes br de fortelle oss hvordande har tenkt finansiere migrasjonen.En ny ikke-vestlig innvandrerfrer som kjent tili snitt 4,4 millioner kroner i statsfinansielle forpliktelser.De m jo ogs ha en konkret plan for vr kulturelle og verdimessige utvikling, eller?

Ingenting er enklere enn leke humanist. Som borgere burde vi kunne kreve at politikerne slutter det falske humanistspillet og opptrer som realister.

FN har bedt Vesten om ta imot 130.000 skalte flyktninger. Norge utgjr 0,6 prosent av Vesten. Skal vi s ta imot flyktninger etter en slik fordelingsnkkel, blir det i overkant av 800 flyktninger, mens vi allerede har vedtatt en ekstra kvote innevrende r p 1.500 syriske btflyktninger. Sprsmlet er som flger: Hvor kommer dette magiske tallet 10 000 fra?

Trine Skei Grande svarte slik p twitter 2.mai: Flyktninghjelpen og Jan Egeland.

Da vet vi det. Egeland styrer flyktningpolitikken.